Demo aanvragen

Vul onderstaand formulier in en ontvang een gratis productdemonstratie.

Velden met een (*) zijn verplicht.




    Ik wil graag een online demo

    Van HCM-Groep naar HCM-HR: het waarom…

    Ondernemen is ontdekken. Positie innemen, ervaren, (bij)sturen en vooral ook: open staan voor verandering. Immers, als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. Niet dat dat iets negatiefs hoeft te betekenen, maar een gevaar van stilstand met alle bijbehorende consequenties ligt dan altijd op de loer.

    Advies uitbrengen of advies ontvangen?

    Waar wij vanuit ons bedrijf onze klanten (organisaties) adviseren is het goed om jezelf ook te laten adviseren. Als ondernemer ben je gewend om naar ‘buiten’ te kijken. Maar op het moment dat je naar buiten kijkt ontneem je je de mogelijkheid om ook nog naar binnen te kijken. En natuurlijk kijk je ook gewoon op momenten naar binnen, maar simpelweg even goed de tijd en ruimte nemen om je eigen bedrijf eens onder de loep te nemen? Dat schiet er door de waan van de dag zomaar bij in.

    De achtergrond

    De oorsprong van ons bedrijf ligt in de zomer van 2010. Mijn compagnon begon toen onder de naam HHCM (Haneveer HR Consulting & Management) en ik volgde korte tijd later met HMCM (Haneveer Marketing Consulting & Management). In 2013 besloten wij dit samen te voegen en onder te brengen onder HCM-Groep.
    In die 7 jaren is heel veel gebeurd en zijn we héél véél ervaring rijker. Maar met al deze ervaringen in onze broekzak begonnen wij ons ervan bewust te raken dat onze positionering niet meer helemaal in lijn is met wat we vandaag de dag doen en wie we willen zijn.
    Onze focus ligt op strategisch Human Resource Management en organisatieontwikkeling. En voor dat doel hebben we de afgelopen jaren geïnvesteerd in onze Digitale Personeelsmonitor. Een unieke tool die een compleet inzicht biedt in het menselijk kapitaal van uw organisatie.
    Tegelijkertijd, marketingopdrachten voor klanten vervullen we nauwelijks nog. En de naam ‘HCM-Groep’… Het voelt niet meer van onszelf.

    Kortom, wij vonden het nodig om ons bedrijf eens onder de loep te nemen. Even te herijken. Voor dit moment gewoon een wenselijke situatie en voor de lange termijnstrategie misschien ook wel noodzakelijk.

    De vraag

    Afgelopen zomer (2017) zijn wij een traject gestart en hebben wij ons laten bijstaan door een (reclame)strateeg die zijn sporen goed heeft verdiend op dit vlak. Zijn opdracht was helder: Bekijk de huidige bedrijfsstrategie van HCM-Groep en hoe sluit deze optimaal aan bij wie we zijn, waar we voor staan en ook hoe we bekend willen zijn? En in het verlengde: Welke positie neem je in en hoe communiceer je daarover?

    We hebben veel goede tips, adviezen en inzichten gekregen gedurende dit traject, maar de meest belangrijke boodschap in dit traject van onze adviseur was: blijf dicht bij jezelf. Het klinkt zo verrekte logisch, maar ik ga – tussen u en mij gesproken – niet ontkennen dat ook wij ons soms hebben laten verleiden door invloeden en verwachtingen om ons heen. Simpelweg willen voldoen aan beelden die bestaan in de grote boze buitenwereld. In termen van: “als we nu aan dit beeld voldoen dan …”. En eerlijk is eerlijk. Meestal ging het hierbij dan vooral om het oproepen van een gewenst beeld voor een specifieke buitenwereld of voor een specifieke klant opdat we die zouden kunnen verleiden of binnenhalen. Maar uiteindelijk leidt dat tot niets. Het gaat er namelijk om dat je je gedraagt naar wie je bent. Dát is onderscheidend en dát maakt het verschil.

    Exit HCM-Groep, hallo HCM HR

    Nu, een aantal maanden verder, zijn we zowel voor als achter de schermen bezig om de uitgangspunten van het adviestraject over te nemen in de praktijk. Dit gaan we de komende periode verder uitrollen.
    Wij staan voor kleinschaligheid, snel handelen, korte lijntjes en zelf expert zijn (geldt voor de mensen van HCM HR en voor onze klanten).
    Een aantal fundamentele uitgangspunten hebben wij reeds in de praktijk gebracht. Zo staan wij niet meer bekend onder HCM-Groep, maar onder HCM HR. Lekker dicht bij onszelf. HCM (Haneveer Consulting & Management) als een verwijzing naar het wie en wat, uitgevoerd door ons familiebedrijf. HR als een verwijzing naar het waarin.
    We hebben onze product-/ dienstverlening logisch geclusterd en ondergebracht in een product-/ dienstportfolio.
    Ons uniek product – de Digitale Personeelsmonitor – heeft de positie gekregen die het verdient en hebben wij centraal gesteld. Althans, in onze bedrijfsstrategie waar vanuit we redeneren. Want natuurlijk staat u als klant bij ons op nummer 1. Maar daar hadden we dit traject ook niet voor nodig. Gelukkig maar…

    “Wij zijn HCM-HR en hebben een verdraaid handige oplossing. Wij waarderen onze klanten om wie zij zijn en wij vragen dat van onze klanten ook te doen om wie wij zijn. En als dat voor u of uw organisatie niet voldoende is, dan zijn wij niet uw partner.”

    Ten slotte

    In lijn met onze nieuwe positionering hebben wij ons logo aangepast, een pay-off (slogan) bedacht (waarover later meer) en onze website helemaal opnieuw ingericht.

    Waar we overigens niet aan hebben gesleuteld is onze servicegerichtheid. Vanaf de dag dat wij ons bedrijf zijn gestart hebben wij servicegerichtheid hoog in het vaandel staan. Een servicegerichtheid waarvoor wij zonder uitzondering waardering krijgen van onze klanten. En om dan maar de bekende uitspraak aan te halen van een verzekeringsmaatschappij: “Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder”. Als ik dit iets herschrijf dan wordt het: “Zolang je maar jezelf blijft, ben je als vanzelf bijzonder”.

    Hoe dicht bent en blijft u bij uzelf!?